Arquitectes contra vianants

23/12/2017

Tothom sembla estar d’acord en prioritzar anar a peu, en bicicleta o en transport públic; no obstant, seguim dissenyant Vilanova sense pensar en la gent.

vorera

Les persones caminem a 6 kmh a tot estirar; per això necessitem que les distàncies siguin curtes. És fàcil demostrar que el quadrat, amb els seus angles rectes, és la pitjor de totes les figures geomètriques, la que més llargs fa els recorreguts a peu. Doncs la ciutat ha estat dissenyada en quadrícula; es veu que, des de sempre, els arquitectes han trobat més fàcil emprar el regle i l’escaire per a la planificació urbana, les cases i els carrers, sense pensar gaire en les persones. Si el teu destí no es troba en l’horitzontal o la vertical del lloc on ets, hauràs de fer una ziga-zaga que allarga el teu trajecte un 41%. Si vius a 1km de l’estació, podries anar-hi en 10 minuts en línia recta, però potser caminaràs 14 minuts per culpa del disseny de la ciutat. Són tres mesos sencers de la teva vida perduts estúpidament, vorejant cantonades en angle recte.

Si els responsables anessin a l’estació o cap a la feina cada matí, veurien centenars, milers de ciutadans desesperadament fent diagonals per les places, travessant els carrers en diagonal. És una carrera d’obstacles, perquè precisament a les places, que és a on podries tallar camí, els projectistes sedentaris hi han dibuixat parterres, jardins i mobiliari urbà que amb gran precisió bloquegen les possibles diagonals. És frustrant i sovint la gent es veu forçada a contravenir els seus principis i trepitjar la gespa, per crear camins més curts. Quan veig un caminet per un jardí municipal, penso que l’incívic és l’arquitecte, no la gent, que té raó per definició. Tan difícil és pensar en la ciutat com un conjunt de persones que es mouran a peu i dissenyar-la en conseqüència? Per què seguim projectant-la sobre tres criteris falsos: 1) que els carrers són sobre tot per als cotxes. 2) que les places són només per a prendre el sol, pels gossos i per donar besses als coloms, i 3) que el quadrat ha de ser la forma predilecta en un taulell de dibuix.

Qui diu Vilanova, diu les altres ciutats catalanes, però Barcelona ha minvat el problema fent xamfrans. Ildefons Cerdà, un enginyer intel·ligent i sensible, va incorporar una diagonal a cada cantonada, una benedicció per als vianants. Però els arquitectes posteriors l’ignoren i segueixen aferrats als angles rectes.

Un altre problema que es podia haver evitat només que pensant una miqueta és el del llosat de les voreres. Tant a Vilanova com a Barcelona, hom pot veure rajoles amb solcs transversals. En un percentatge elevat la ciutadania camina acompanyada d’estris amb rodes que van saltant les ratlles de les rajoles. Qui és que, en un moment o altre, no porta una maleta, un carro de la compra, un caminador o un cotxet de criatura? Patim soroll, vibració sobre el cos, trepidació que fa malbé els carretons i trenca les rodes… tot ben innecessari si els arquitectes posessin en angle les rajoles o les demanessin estampades en diagonal, com la imatge. La mateixa rajola de les nostres voreres posada en rombe ja no fa soroll ni crea vibracions; els carrers serien més silenciosos quan passessin els turistes i anar amb un caminador o empenyent un carro de la compra no seria una experiència de picapedrer. Feu la prova, agafeu-les en angle…

Tot plegat és un problema de consciència, d’adonar-nos de les vastes conseqüències de cada una de les nostres decisions. Si la forma de posar a terra una rajola és tan important, què no passarà amb altres coses més complexes, votar per exemple? Confiem que aquest país nostre esdevingui de dia en dia un país més conscient.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s